čtvrtek 28. března 2013

Koláčový graf, tajemství kultur

Proč je dialog/soužití kultur akorát sen lidí z kanceláře ve třetím patře někde na anonymním institutu? Jednoduchý, hned to vysvětlím. Představte si koláčovej graf (asi takovej, jakej by prezentoval Železný před pár lety v neděli odpoledne na Nově) a představte si ho rudej, ať to máme hezky tématický. Dobrý? Tak a teď z toho rudýho kruhu vydělíme jednu dvacetinu, takovej srpeček. Vybarvěme ho třeba žlutě.
Ke grafu si uděláme popisek "komunikace", "významy", "porozumění" ... dle vlastního výběru, co se komu bude zdát přesnější. Výborně, excelentní. Máme koláč a srpeček. Ale co to je? Jaká je symbolika?
Koláč je jakákoliv komunikační situace (zahrnuje i vnitřní hovory bez živýho protějšku, hovory vedený mezi mnou a prostředím, hovory beze slov). Jedná se o jakoukoli práci se smyslovými vjemy, pamětí, významy. Jedná se o souhrn všech situací, kdy se v aktérovi "něco" děje. Situace, kdy se nic neděje,  naopak nastává jen v souladu s absolutnem. O tomhle může promluvit třeba váš local Buddha. V tuhle chvíli vidíme, že náš rudý koláč vypovídá mnohem více o výseči naších životů než o jednotlivých situacích. Je dokonce možné, že vypovídá o celých naších životech. A ta rudá barva značí všecko to, o čem můžeme, na co můžeme, co je dostupné, co je myslitelné. Žlutá je prázdná, bez obsahu, nedostupná a tragicky definující.
Prázdnota může být nepříjemná, může na nás působit tak, že v našich od začátku samozřejmě dokonalých a srozumitelných životech něco nehraje. Prázdnota, nedosažitelnost, "dalekost" si žádá řešení. Tvrdím, že tahle prázdnota se ze života (jak o něm běžně uvažujeme, jinými slovy jak ten život zabíjíme vnitřním hlukem) nemůže vytratit.
Zvykli jsme si ji plnit odkazy na něco jako je "kultura", "vzdělání" a třeba "náboženství". Zvykli jsme si v sobě každodenně živit iluzi o tom, že se naše porozumění zlepšuje, že rudá vítězí a žlutá mizí. To není pravda, co se děje je akorát to, že se kousky červené dočasně (prostřednictvím intelektuální gymnastiky) přebarví na žluto a následně (famfáry) zase vrátí do červena a my vyřešením problému, který byl uměle vytvořen pokročíme nikam. Koncentrace na složité problémy, které je možné rozpoznat a jsou navíc dostatečně složité, že člověka plně vytíží, úspěšně zabíjí povědomí o žlutém, vytváří hluk.

První část je za námi, teď už snad rozumíme tomu, proč nutně musí být "normální člověk" nešťastný, proč "život" musí stát za hovno a proč na trhu v Saigonu jako běloch prostě musím často platit víc než Vietnamec (o, anebo tohle z předchozího nevyplývá?). Neštěstí je v tom, že si every so often můžeme představovat žlutou jako červenou (tj. můžeme si představovat, že žluté v našich životech ubývá). Tohle je jádro každé formy "společenské krize".

Co je to ("naše") kultura? Dojem sounáležitosti, historického spříznění, jazykové blízkosti, vznikající na základě našeho společného červená-žlutá-červená přeblikávání na ploše rudé výseče, tj. v rámci diskursivně postižitelných témat.
Čím se vyznačují kultury, které nejsou "naše"? Blikají na stejném červeném poli, ale trochu jinde. To je všechno. Cultural studies in a nutshell.

Chtěl jsem pokračovat s příkladem, není místo, třeba příště.

Zajímavost: Jak se učím Vnsky, zapomínám všechny dva (hehe) další jazyky, kterýma jsem vládnul. Prosím buďte tolerantní k pravopisnejm násilnostem, slangu, divný stylistice. Předem děkuju za diskrétní (třeba emailové) upozornění na chyby.